Branding: Onmisbaar voor jouw bedrijf

door jun 4, 2020Branding0 Reacties

Branding: wat is het precies?

De tijd dat branding slechts bestond uit jouw bedrijfsnaam, slogan en huisstijl is al lang verleden tijd. Branding gaat anno 2020 veel verder dan dat. Het is complexer en omvangrijker. Maar wat is het precies? En waarom is het zo belangrijk? De Onliner legt het je in onderstaande blog uit.

 

Branding is belangrijker dan ooit

Branding omvat alles wat je doet en beweert te zijn als bedrijf. Het staat voor wie je bent, waar je in gelooft en hoe je gezien wilt worden door je doelgroep. Branding is dus eigenlijk het bouwen, positioneren en onderhouden van een merk. Bij branding wordt gebruik gemaakt van een merkstrategie in plaats van een product strategie.

Zonder branding zou je als bedrijf leeg en inhoudsloos zijn en is het bovendien voor jouw doelgroep onduidelijk wat er bij jou te halen valt. Daarom is branding zo belangrijk voor een organisatie.

Brand design vs branding

Veel ondernemers verwarren brand design met branding. Branding richt zich vooral op de positionering en de strategie van een merk. Hierbij wordt het gevoel en de ervaring geformuleerd bij een merk. Brand Design richt zich specifiek op de uitingen die hieruit voortvloeien. Denk hierbij aan de vormgeving van je website, je huisstijl en het gebruik van beeldmateriaal. Zonder een heldere merkstrategie is het uitvoeren van je brand design vrijwel onmogelijk.

Wat valt er onder branding?

Branding is ontzettend breed en stopt eigenlijk nooit. Alles waar je voor staat als merk valt onder branding. Hierbij gaat het dus veel verder dan een fancy logo of pakkend beeldmateriaal. Met branding breng je een gevoel over naar jouw doelgroep. Het gaat hierbij dus niet alleen om de tastbare content die jij maakt, maar over alles wat je als bedrijf zegt en doet. Omdat branding een breed begrip is, is het de vraag waar het eindigt. Concreet vallen de volgende marketingcommunicatie elementen onder branding

  • Je bedrijfsnaam en slogan
  • De huisstijl
  • Je website
  • Beeldmateriaal en kleurgebruik
  • Brochures
  • Je tone of voice en storytelling

 Alles wat een merk doet, moet in lijn zijn met deze merkstrategie en identiteit. Dus niet alleen de bovengenoemde marketingcommunicatiemiddelen, de specificaties van producten, maar bijvoorbeeld ook het gedrag van je medewerkers. Al deze onderdelen leiden tot een unieke formule die helpt om je bedrijf zichtbaar te maken voor jouw doelgroep en om je merk te onderscheiden van de concurrentie.

Ik werk erg graag samen met Suzan, samen kunnen we een bedrijf écht sterk neerzetten. Zij ziet wat een klant nodig heeft om online zichtbaar te zijn en werkt hier een concept voor uit. Dat wordt vertaald naar een passende website en uitingen via o.a. social media. Maar ook in beelden die op de website moeten komen. Ik vind het altijd magisch hoe het dan samenvalt en bij de klant past. Zo hebben zij een goede basis inclusief beeldbank waar ze zelf op kunnen voortborduren.

Nadine de Ruiter

Fotograaf

Herkenbaarheid door een heldere merkstrategie

Wanneer je weet wat je als merk wilt uitstralen, kan dit worden vertaald in een heldere merkstrategie en goede positionering. In deze strategie worden ook duidelijke richtlijnen opgesteld voor al jouw marketing-uitingen voor jouw merk. Wanneer dit heel goed wordt doorgevoerd, zorgt dit voor herkenbaarheid bij jouw doelgroep.

Online branding via social media

De branding van een merk wordt voor een groot gedeelte online uitgedragen. Producten en diensten worden online gepositioneerd en gepresenteerd. Denk bijvoorbeeld aan je website, je webshop en social media. In het geval van social media is het belangrijk om te weten dat niet jij als ondernemer of marketeer alleen aan de knoppen draait. Vooral jouw doelgroep, volgers of community is hierbij aan zet.

 Hulp nodig van een specialist?

Een sterk merk bouw je niet zomaar. Een bedrijf kan niet zonder heldere merkstrategie. Deze strategie moet je passen als een handschoen en opnemen in je DNA. Alleen dan is je branding echt en geloofwaardig voor jouw doelgroep.

Het doorvoeren van de juiste branding kost tijd en aandacht. Wil je jouw merkstrategie handen en voeten geven en heb je hulp nodig bij de uitvoering van de merkstratiegie? Neem dan contact op met de Onliner.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook deze blogs

Chat openen
Welkom bij De Onliner, mijn naam is Suzan! Kan ik je helpen of heb je een vraag? Stuur gerust een bericht.