Krijg inzicht in jouw website met Google Analytics

door aug 4, 2020Tools0 Reacties

Vandaag lichten we weer een must-have tool uit, namelijk Google analytics. Deze power tool, zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in de statistieken van jouw website. Voor jou als ondernemer van groot belang om te weten wat er op jouw website gebeurd. Helaas zie ik in de praktijk dat er veel te weinig naar deze relevante data wordt gekeken, laat staan gebruikt!

Wat meet deze tool op jouw website?

Naast dat je wilt weten hoeveel bezoekers je op je website hebt, wil je ook graag weten:

  • Wat zij op je website doen
  • Welke pagina’s ze op je website bekijken
  • Hoe het profiel van deze bezoekers eruit ziet
  • Vanaf welke websites, platformen of social media accountants zij op je website komen.

Google Analytics deelt deze informatie op in 4 hoofdcategorieën:

  • Doelgroep: De gebruikers die op je website hebben bezocht
  • Acquisitie: Hoe zijn deze gebruikers op je website gekomen?
  • Gedrag: Wat hebben ze vervolgens op je website bekeken of gedaan?
  • Conversies: Hebben deze gebruikers een actie uitgevoerd die je graag wilt meten? Denk aan het kopen van een product, invullen van een contactformulier of opgeven voor de nieuwsbrief.

Jouw doelgroep bepalen of toetsen

De producten of diensten die jouw bedrijf aanbied passen bij een bepaalde doelgroep. Dit kan breed zijn of juist heel specifiek, omdat je in een niche zit. Google voorziet jou van statistieken over deze doelgroep. Hoe ziet jouw websiteverkeer eruit? Hoeveel unieke bezoekers heb je en wat is het aantal sessies? Kom meer te weten over:

  1. Wat is hun leeftijd?
  2. Zijn het voornamelijk mannen of vrouwen?
  3. Wat zijn hun interesses?
  4. Wat is hun locatie, denk aan land maar ook gerichter provincie.
  5. Op welk apparaat kijken ze?
  6. Wat is het gedrag? Komen ze terug en hoelang hebben ze gekeken?

Log eens in op jouw account en bekijk deze data eens. Komt deze doelgroep overeen? Stel je hebt een product voor mannen, maar er kijken vooral vrouwen op je website. Dan gaat er toch echt iets mis.

 

Acquisitie: Wat zijn jouw top kanalen?

Hoe komen gebruikers met jou in aanraking? In de categorie krijg je inzicht of ze via social media komen, betaalde campagnes (Google Ads), direct of via organische zoekopdrachten. Ook kunnen ze via andere websites bij jou terecht komen, dan valt het onder referral.

Deze data helpt jou om de gekozen strategie verder uit te diepen. Hoe ga je potentiële klanten bereiken? Is dit ook de juiste manier of kan je beter deze strategie aanpassen. Steek je veel tijd in betaalde advertenties in Google adwords, maar levert het verkeer via social media jou meer bezoekers en conversies op? Sluiten jouw advertenties en landingspagina’s aan? Dat kan je hier meten!

google-analytics-meten-website-unieke-paginaweergaven-sessies-gebruikers-

Wat zijn jouw best bezochte pagina’s?

Weet jij waar de meeste bezoekers op hebben gekeken? Waarschijnlijk is dat je homepage, dat is logisch. Maar welke pagina’s worden daarna het meest bezocht? Ook dit geeft relevante informatie waar je mee aan de slag kunt. Zo krijg je inzicht in:

  • Best bekeken pagina’s
  • Het aantal paginaweergaven en hoeveel procent is dit van het websiteverkeer
  • De gemiddelde tijd die gebruikers op een pagina keken
  • Bouncepercentage: hoeveel procent van de gebruikers komen op je website en klikken deze gelijk weer weg, ook wel bounce rate.
  • Laadsnelheid

 

Conversies meten door doelen in te stellen

Nu je weet hoeveel je bezoekers er zijn, hoe deze doelgroep uitziet en wat ze op je website bekijken. Wil je ook graag weten welke acties ze ondernemen. Daar kun je doelen voor instellen. Wil jij graag e-mailadressen verzamelen, maak dan meetbaar hoe vaak mensen zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

Heb je een webshop? Wat is dan je conversieratio? Waar haken mensen af in het koopproces of komen ze daar niet eens? Allemaal informatie die je wilt weten om jouw website te kunnen optimaliseren. Nemen ze contact met je op of vragen ze een offerte aan? Klikken ze een button die voor jou belangrijk is of juist helemaal niet? Online kun je veel meten en daardoor kan je gericht schakelen.

Alle Onliner website worden standaard opgeleverd met een koppeling naar Google Analytics. Je kunt al basis informatie in het dashboard van WordPress zien en klikt makkelijk door naar je account.

 

Hoe nu verder?

Nu je meer weet over deze basis informatie raad ik je aan om gelijk een terugkerende reminder in je agenda te zetten. Op welke basis je dit wilt doen laat ik aan jou, mijn advies is om in ieder geval geregeld hier naar te kijken. Wil jij aan de slag gaan met Google Analytics maar weet je niet hoe? Geen probleem, ik help jou op weg.

Gebruikers

Een persoon die jouw website bezoekt.

Sessies

Een sessie is een bezoek aan jouw website. Deze gebruiker kan actief blijven door bijvoorbeeld verschillende pagina’s te bekijken of een actie uit te voeren of uiteindelijk je website te laten. Als een gebruiker meer dan 30 min. inactief is geweest, wordt er een nieuwe sessie gerekend. Dit is een standaard instelling die je in kunt stellen. 

Een gebruiker kan dus meerdere sessies uitvoeren tijdens een bezoek. 

(Unieke) Paginaweergaven

De weergave van een pagina op je website. Een gebruikers kan tijdens zijn bezoek aan jouw website dus meerdere pagina’s bekijken. Ook kan een gebruiker deze pagina’s meerdere keren bekijken. Dan heb je gelijk het verschil tussen unieke paginaweergaven en paginaweergaven. 

Voorbeeld:

Om de begrippen gebruiker, sessie en paginaweergeven duidelijk uit te zeggen.

Een bezoeker bekijk op vrijdagochtend dehomepage en de pagina van de gratis seo scan. ‘s Avonds bekijkt deze bezoekers wederom de gratis seo scan en vraagt deze aan. 

Dat is: 1 gebruiker, 2 sessies en 3 paginaweergaven.

Bouncepercentage

Hoeveel mensen verlaat direct je website weer zonder verder een actie uit te voeren. Ze bekijken dus alleen de pagina waar ze op binnen komen en klikken dit gelijk weer weg. 

Er vindt geen interactie plaats. Dat is bij sommige pagina’s logisch en te verklaren. Maar op belangrijke pagina’s wil je geen hoge bouncerate hebben. 

Acquisitie: Organisch, drect, referral of social

Organisch zoekverkeer: Dit is verkeer die via zoekmachines zoals Google op jouw website komt. 

Direct: Deze gebruikers typen bijvoorbeeld direct jouw url in of komen bijvoorbeeld via een link in hun e-mailhandtekening.

Referral: Websites die naar jou verwijzen, worden referrals genoemd. 

Social: Hoeveel procent van het verkeer op jouw website komt via social media? Meet ook welk platform daarin weer het grootste is.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Lees ook deze blogs

Chat openen
Welkom bij De Onliner, mijn naam is Suzan! Kan ik je helpen of heb je een vraag? Stuur gerust een bericht.